ساخت کاردستی
نوشته شده توسط : shayan

برای پرورش دادن خلاقیت در کودکان باید به همه ابعاد وجودی کودک توجه کافی نشان داد اعم از عاطفی، اجتماعی، شناختی، آموزشی و ...... خلاقیت با روابط احتماعی و خانوادگی کودک ارتباط تنگاتنگی دارد یکی از راه هایی که که بطور معمول برای افزایش خلاقیت کودک پیشنهاد می شود و ضمن اثربخش بودن ساده و کم هزینه هم هست ساخت کاردستی است از مزایای ساخت کاردستی برای کودک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-      تقویت روابط عاطفی بین کودک و والدین

2-      بها دادن به تخیلات و تصورات کودکان نسبت به خود و محیط اطراف

3-      تقویت و پرورش حواس 5 گانه کودک

4-      ایجاد هماهنگی بی حواس 5 گانه کودک در حین ساخت کاردستی

5-      تشویق کردن بچه ها برای داشتن فکر ها و اندیشه های تازه، جدید و خلاقانه

6-      ایجاد شرایطی که کودک بتواند اشتباه کردن، تجربه کردن و ریسک کردن را تمرین کند

7-      تمرین واقعیت بخشیدن به تفکرات و تصورات کودک

8-      تقویت حس کار گروهی در بچه ها

در حین ساخت کاردستی کودک می آموزد که از وسایلی مانند نخ، سوزن، چسب، قیچی و حتی وسایلی که ارزی ندارند و قرار است دور ریخته شوند مانند بطری های آب، کارتن وسایل خانه، کاغذهای باطله استفاده کرده و از آن ها چیزهایی را بسازد که می تواند او و حتی دوستانش را سرگرم نموده واوقات فراغت آنها را غنی سازد. کودکان با ساخت کاردستی هایی که دارای طراحی بصری به نسبت پیچیده تری هستند یا می گیرند که خوب نگاه کنند و بتوانند آنچه می بینند را تصور کرده و سپس بسازند این کار از چند حس بچه کمک می گیرد و باعث می شود که همزمان حس بینایی و لامسه کودک تقویت شود کودک در فرآیند ساخت کاردستی یاد می گیرد که بین دست، چشم و مغز خود هماهنگی ایجاد کند و این موضوع باعث می شود که قدرت ایجاد هماهنگی توسط مغز کودک بین اجزا مختلف بدن او برای انجام یک کار واحد افزایش یابد و این این مهارت باعث افزایش مهارت های حرکتی کودک می شود. از طرف دیگر بهتر است فرآیند ساخت کاردستی بصورت تیمی انجام شود یعنی کودک به همراه هم سن و سالان خود به ساخت کاردستی بپردازد و بهتر است به کمک یک بزرگتر تقسیم کار بین بچه ها انجام شده و بچه ها بیاموزند که هر یک باید قسمتی از کاردستی را آماده کرده و در نهایت از کنار هم قرار دادن آنها کاردستی نهایی ایجاد شود این موضوع باعث می شود کودک کار تیمی را تمرین نموده و متوجه شود که با کمک دیگران می تواند به دستاورد های بزرگتر و بهتری برسد. ساخت کاردستی فرآیندی هدف دار است پس کودک تمرین می کند که همه فکر و جسم خود را برای رسیدن به یک هدف متمرکز کند و این موضوع باعث می شود کودک قدرت تمرکز کردن برای رسیدن به یم هدف را تمرین نماید.

ساخت کاردستی باعث می شود روبط اجتماعی کودک به 2 طریق افزایش پیدا کند

1-      در طول انجام کار که باید برای رفع مشکلاتش با دیگران ارتباط برقرار کند

2-      بعد از ساخت کاردستی که کودک باید نتیجه کار خود را به دیگران ارائه نموده و از آنها بازخور دریافت کند

با توجه به همه مواردی که در مورد مزایا کاردستی گفته شد باید توجه شود که ساخت کاردستی نباید به تنهایی انجام شود زیاد کارکردن با وسایلی مانند قیچی، سوزن و چسب می تواند برای بچه ها خطرناک هم باشد پس ضروری است در هنگام ساخت کاردستی حتما یک بزرگتر و چه بهتر که یکی از والدین در کنار کودکان باشد. برای مشاهده انواع کاردستی و قصه های کودکانه روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.voolak.com/

 

 





:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: